شناسه متن : 2887
1397/4/16 - 10:08 2018-07-07 10:08:00
آیین افتتاحیه طرح سراسری تربیت معلم و مربی آثارشهید مطهری و سیر مطالعاتی بینش مطهر برگزار شد.

طرح سراسری تربیت معلم و مربی آثار شهید مطهری آغاز شد

آیین افتتاحیه طرح سراسری تربیت معلم و مربی آثارشهید مطهری و سیر مطالعاتی بینش مطهر برگزار شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، مراسم افتتاحیه طرح سراسری تربیت معلم و مربی آثار شهید مطهری و سیر مطالعاتی بینش مطهر با همکاری مشترک مؤسسه بینش مطهر و مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان و حوزه علمیه قم  در سالن اجتماعات پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.
در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین دادگر مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: تأکید اخیر رهبرمعظم انقلاب اسلامی در مورد آثار شهید مطهری در دانشگاه فرهنگیان درباره انس اساتید و دانشجومعلمان این دانشگاه با آثار شهید مطهری، باعث این توفیق شد تا با برنامه‌ریزی و همکاری مناسب و ایجاد فرصت جدیدی در دانشگاه، بتوانیم شاهد حضور و شرکت جمعیت زیادی از دانشجومعلمان از سراسر کشور در این طرح باشیم.
مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان گفت: پرسشگری و جستجوگری در روح انسان و متن فطرت است و تحقیق، مطالعه و تفکر برای انسان خصوصاً جوان حقیقت جو بسیار مهم و اساسی است. چنانچه امیرالمومنین علی (ع) می فرماید«لاعمل کالتحقیق» لذا ما باید اصول دین را با تحقیق، فکر و شناخت که مقدمه عمل است، دنبال کنیم تا به استقلال فکری و استقلال شخصیت دست یابیم. 
وی با تأکید بر اهمیت فرصت جوانی و ضرورت توجه به استقلال فکری (جهان بینی) به عنوان مقدمه استقلال شخصیت در انسان، افزود: اسلام یک حقیقت و مجموعه‌ای واحد و یک سیستم مانند فیزیولوژی بدن است و نظام فکری به انسان می‌دهد و تا انسان احساس نیاز به یک فکر بنیادی نکند و روش‌های مطالعه و مباحثه را فرا نگیرد چندان توفیق مناسبی را کسب نخواهد نمود، چرا که دشمنان اسلام و مسلمین و دشمنان انقلاب اسلامی با ابزارهای متعدد و گسترده و قدرت رسانه‌ای خود، فکر و دل جوانان مسلمان و این مرز و بوم را نشانه گرفته‌اند.
 حجت‌الاسلام والمسلمین دادگر ادامه داد: راه مقابله، مبارزه و واکسینه شدن در مقابل این هجمه‌ها، انگیزه، اراده، مطالعه و تحقیق، عمیق شدن و دستیابی به یک بنیان فکری قابل تکیه و الگوست که قطعاً با توکل به خدا و توسل به اهل بیت(ع) این توفیق حاصل خواهد شد.  
وی در ادامه بیان داشت: برای شناخت اسلام یا باید مستقیم و با استفاده از منابع اسلامی و اجتهاد به آن دست یافت و یا غیر مستقیم یعنی با کمک و استفاده از ظرفیت یک اسلام‌شناس، انسان به این مهم دست یابد. تردیدی نیست که اسلام‌شناس‌ها را هم می‌توان به سه گروه تقسیم کرد؛ گروه اول افرادی که متخصصند اما غیر قابل اعتمادند، یعنی دین را خوب می شناسند و می‌دانند ولی نیت و انگیزه آنها الهی نیست و تزکیه نفس  ننموده‌اند. اینها افراد خطرناکی هستند.
 مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان افزود: البته غفلت نکنیم که بعضاً با افرادی نیز روبه‌رو می شویم که نه متعهد و نه متخصصند و بخشی از افراد جامعه هم به سمت آنها تمایل پیدا می‌کنند و افراد را گرفتار مشکلات و انحرافات فکری و رفتاری متعددی کردند مثل عرفان‌های کاذب، فرقه‌های نوظهور، جن‌گیرها و رمال‌ها یا شیطان پرستی که بیش از 2500 یا بیشتر گروه‌های شیطان پرستی در همین تهران ، بخشی از جامعه و جوانان را گرفتار کرده است.
وی ادامه داد: گروه دوم افرادی هستند که متعهد و خیلی خوب هستند اما در مباحث اسلامی غیر متخصصند؛ گروه سوم افرادی هستند که متعهد و متخصصند اما چگونه باید آنها را شناخت. گاهی مستقیم می‌توان آنها را شناخت مانند علامه طباطبایی، علامه شهید مطهری، حضرت امام خمینی(ره)، رهبرمعظم انقلاب اسلامی، علامه جعفری، علامه حسن زاده، علامه مصباح یزدی و آیت الله جوادی آملی و به آنها که در قید حیاتند دسترسی یافت که این دسترسی مشکل است و یا بهره گیری مستقیم از تألیفات آنها که این نوع استفاده امکان پذیر است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه فرهنگیان گفت: گاهی غیر مستقیم است منتها یک واسطه قابل اعتماد لازم دارد چون همه ما در قابل اعتماد بودن امام (ره) و رهبرمعظم انقلاب اسلامی و علامه طباطبایی تردیدی نداریم، دیدگاه آنها را بررسی می نماییم که راهنمایی آنها در این زمینه چیست؟
حجت الاسلام والمسلمین دادگر افزود: امام فرموده آثار قلم و زبان او (شهید مطهری ) بی استثناء آموزنده و روانبخش است و از شهید مطهری به عنوان حاصل عمر خود یاد نموده است. علامه طباطبایی فرموده آقای مطهری توانایی فکری بالایی در اسلام شناسی داشت. رهبرمعظم انقلاب اسلامی بیان فرموده کتب او مبنای فکری نظام جمهوری اسلامی ایران است؛ یا فرموده اگر کسی یک سطح راقی از معارف اسلامی را می خواهد آثار شهید مطهری مناسب است  و یا اینکه در اهمیت و تاثیر گذاری و جذابیت و اتقان آثار این شهید بزرگوار نکات متعدد دیگری نیز  فرموده است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه فرهنگیان در ادامه با اشاره به ویژگی های آثار شهید مطهری گفت: جامعیت، مستدل بودن، مطمئن بودن، سادگی، آموزش گام به گام، جمع تعبد و تعقل، رویکرد تطبیقی، شفافیت و صراحت، رشد در ابعاد فردی و اجتماعی، کارآمدی و کاربردی بودن، مبنای فکری و بنیان قابل تکیه، از جمله مهم‌ترین ویژگی های آثار شهید مطهری است.
حجت الاسلام والمسلمین دادگر با اشاره به نقش تربیتی آثار شهید مطهری، برخوردار شدن از دید وسیع، ارائه شیوه اندیشیدن، قدرت تجزیه و تحلیل فکری، روحیه نقادی عمیق، عدم تقلید کورکورانه، تحلیل منطقی، علم آموزی، تعلیم و تربیت، تعبد و تعقل، اخلاص و طهارت روحی را از جمله مهم‌ترین این آثار تربیتی برشمرد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه فرهنگیان در پایان سخنان خود با اشاره آغاز بررسی و امکان سنجی ایجاد مدارس علمیه تخصصی تعلیم و تربیت اسلامی شهید مطهری در پردیس های استانی دانشگاه فرهنگیان، گفت: ظرفیت‌های مناسبی در تفاهم نامه های مشترک همکاری با دانشگاه فرهنگیان پیش بینی شده و امیدواریم با درک اهمینت و نقش آثار شهید مطهری بتوانیم حتی شاهد گنجانیدن و جایگزینی تعدادی از آثار شهید مطهری در برنامه رسمی درسی دانشگاه فرهنگیان باشیم.

درادامه دکتر هاشمی گلپایگانی رئیس موسسه بینش مطهر و مرکز مطالعات راهبردی به توضیح و تبیین طرح بینش مطهر پرداخت و سیرمطالعاتی بینش استاد مطهری در پرداختن به شبهات روزجامعه را بیان نمود و اضافه کرد: تلاش بر این است که دوره های مرتبط را در سیزده مرکز در استان تهران برگزار کنند.
همچنین استاد هاشمی به تدریس محتوای دو کتاب بینش و رفتار قرآنی و آزادی  انسان  پرداخت.

انتهای پیام

دیدگاه ها